Köpvillkor

Fraktinformation

Fraktklass 4 - 200 / 250 kronor
Fraktklass 3 - 100 / 125 kronor
Fraktklass 2 - 80 / 100 kronor
Fraktklass 1 - 40 / 50 kronor

Priser exkl. moms / inkl. moms.

Alla varor levereras direkt till dörr oavsett om du är privatperson eller företag.

Normal leveranstid 1-3 dagar.
  031-761 00 70 [ Vardagar 08-16 ]
Visa priser Exkl. moms Inkl. moms
Blixtsnabb leverans Prisgaranti - före och efter köp Service hela vägen 031-761 00 70 [ Vardagar 08-16 ]
Produkter

Fraktinformation

Fraktklass 4 - 200 / 250 kronor
Fraktklass 3 - 100 / 125 kronor
Fraktklass 2 - 80 / 100 kronor
Fraktklass 1 - 40 / 50 kronor

Priser exkl. moms / inkl. moms.

Alla varor levereras direkt till dörr oavsett om du är privatperson eller företag.

Normal leveranstid 1-3 dagar.

Köpvillkor

Bekräftelse
Genom att kund godkänner dessa köpvillkor uppstår ett bindande avtal. Vid varje mottagen order så skickas automatiskt en orderbekräftelse per e-post med information om beställningen. Stegproffsen och dess ägare (Jo & Li Group Sverige AB, läs ”vi/oss” nedan) reserverar sig för löpande förändringar i köpvillkoren.

Beställning
Vi välkomnar privatpersoner, företag, föreningar samt den offentliga sektorn. Du kan lägga din beställning direkt i butiken, via telefon samt via e-post. Vi rekommenderar alltid att du efter beställd order kontrollerar att alla uppgifter stämmer. Eventuella kostnader för fel i beställning påkostas alltid av kunden. Vi polisanmäler alltid alla bedrägeriförsök samt falska beställningar.

Priser och orderbelopp
När du först äntrar butiken har du möjlighet att välja om du är privatperson eller företag. Detta reglerar sedan huruvida du ser våra priser inklusive eller exklusive moms. Det finns alltid möjlighet att ändra detta genom att klicka i ”priser inkl/exkl moms”, du hittar denna funktion till uppe till höger i butiken under sökrutan eller i menyn om du använder en mobil enhet. Alla produktpriser anges exklusive frakt och avgifter. Vid slutbeställning i kassan ser du alltid tydligt alla avgifter och skatter. Moms betalas alltid av kund. Företagskunder i övriga länder har möjlighet att handla momsfritt vid uppvisande av giltigt VAT-nummer.

Betalning
Du har endast möjlighet att betala i Svenska Kronor SEK. Moms om 25 % tillkommer på alla beställningar förutom till företagskunder utanför Sverige med giltigt VAT-nummer. Du kan betala mot faktura, delbetala, betala via internetbank samt kortbetalning. Läs mer om de olika alternativen nedan.

Klarna Checkout
För privatpersoner erbjuder vi Klarna Checkout. I denna betallösning kan du välja att betala via faktura, direktbetalning eller med kort. Dessutom får alla kunder tillgång till Mitt Klarna. Där kan Ni se alla Era fakturor, välja att delbetala dem och hämta hem dem i pdf-format. Ni kan till och med förlänga betaltiden på dem. Det är väldigt enkelt och användarvänligt.

Klarna konto - delbetalning (tillgängligt i Klarna Checkout)
Ibland är det bra att kunna betala i sin egen takt. Därför kan du som väljer delbetalningsalternativet Klarna konto själv välja hur mycket du betalar varje månad. Har du handlat i flera olika butiker med Klarna konto samlas dina köp på en och samma faktura. När ditt köp har godkänts kan vi skicka varorna direkt. Du kommer inom några dagar även få hem ett kontoavtal. En första faktura kommer sen att skickas till dig. Den betalar du i slutet av nästkommande månad. (Ex. handla i januari, betala i slutet av februari.) Dina kommande fakturor betalar du istället i slutet av varje månad. Skulle du vilja betala hela beloppet på en gång går det alldeles utmärkt. Då avslutas automatiskt ditt konto hos Klarna. För mer information besök www.klarna.se.

Klarna faktura

För företagskunder finns möjligheten att betala mot Klarna faktura. Kredittiden som gäller är 14 dagar. Möjlighet finns att teckna separat avtal för längre kredittid. Vi tar ut 20 kr exkl. moms i fakturaavgift när du väljer Klarna faktura. Sedvanlig kreditprövning på alla nya kunder. Er order måste gå till Er bokförda adress. Företag med box-adresser har möjlighet att ange separat leveransadress. Läs mer under "Faktura Special Företag". Vi förbehåller oss rätten att när som helst neka kund betalning mot faktura även om kreditprövningen genomgår alla standardkrav. Vid utebliven betalning debiteras 60 kr påminnelseavgift samt 24 % dröjsmålsränta. För mer information besök www.klarna.se.

Betalning via internetbank
Vi erbjuder säker direktbetalning via PayEx. Vid betalningen slussas du automatiskt till din Internetbank där du loggar in på vanligt sätt. Pengarna dras direkt från ditt bankkonto i samband med att du godkänner transaktionen. Därefter kommer du tillbaka till stegproffsen.se där du slutför din beställning. De banker som stödjer detta betalsätt är just nu Handelsbanken, Swedbank, Nordea och SEB. 

Kortbetalning
Du kan betala direkt hos oss med ditt Visa eller Mastercard kort. När du betalar hos oss ska du känna dig etthundra procent säker. Därför använder vi PayEx Betalningslösningar som är PCI-certifierade av Visa och MasterCard. Certifieringen uppnås genom mycket höga krav på system- och nätverkssäkerhet, kontinuerlig övervakning och en mycket sträng säkerhetspolicy. Certifikatet gäller för 12 månader och måste förnyas årligen. Av säkerhetsskäl lagras inte känslig betalningsinformation som exempelvis kortnummer hos butiken. All information som läggs in krypteras istället på betalningssidorna hos PayEx som är säkrade med SSL-certifikat. 

PayEx fokuserar på säkerhet för att skydda butiker och dess kunder, samt för att det ska vara lika säkert att handla på nätet som i fysiska butiker.

Faktura Special Företag
Har ditt företag en annan leveransadress än postadress behöver Ni välja detta alternativet. Det kan röra sig om en boxadress eller varor som behövs levereras till ett projekt på annan ort. Kreditupplysningen på dessa ordrar är striktare och vi förebehåller oss rätten att när som helst neka kund som angett annan leveransadress än till företagets registererade. Ska Ni skicka Era varor till annan leveransadress ser vi därför helst att Ni i största möjliga mån betalar Era produkter i förskott genom kort- eller direktbetalning. Observera att vi kan komma att be om personnummer på beställaren om Ni väljer detta alternativet. Kredittiden är 30 dagar eller enligt överenskommelse.

Leveranssätt
Vi har möjlighet att leverera till hela Europa efter begäran. Kontakta kundtjänst om du vill leverera varor utanför Sverige. Vi levererar alltid dina varor så fort som möjligt men alltid inom 1-10 arbetsdagar.

Vi skickar alla våra stegar & plattformar med DHL & Schenker. Din stege levereras alltid direkt hem till din dörr oavsett om du är privatperson eller företag. På så sätt slipper Ni frakta otympliga stegar på egen hand. Observera att mindre paket kan landa på utlämningsställe. Leverans kan ske när som helst på dagen men speditören kontaktar Er vanligtvis innan utkörning för att se till att någon är på plats. Därför är det viktigt att Ni uppger ett telefonnummer som Ni kan bli kontaktad på dagtid.

Vi använder oss utav 5 olika fraktklasser. Fraktklass Fri, 4, 3, 2, och 1. Läs mer om de olika avgifterna under "Fraktsätt" i toppraden. 

Leveranstid
Vi levererar din beställning normalt inom 1-5 arbetsdagar från det att din ordern mottagits. Under långhelger kan leveransen ta något längre tid. Om en artikel har utgått från sortimentet eller är kraftigt försenad kommer vi att kontakta dig omgående. Observera att du endast betalar en fraktavgift per beställning. Har du bråttom med en order så kontakta kundtjänst så hjälper vi gärna till.

Leveransstatus
Du har alltid möjlighet att kontakta kundtjänst för att få status på din order. Vid skickad order har du även möjlighet att få kollinummer för egen sökning. Vi meddelar alltid våra kunder vid avvikelser i beställningar. Som inloggad kund kan du alltid se betal- och leveransstatus.

Retur av order - Ångerrätt
Enligt distansavtalslagen har man som konsument rätt att ångra sitt köp utan speciell anledning inom 14 dagar från det att man tagit emot varorna. Vi kan inte erbjuda dig rätten att ångra ditt köp om varan eller varorna på något sätt blivit skadad, missfärgad, utsatt för smuts eller liknande. Skulle kunden returnera en vara som blivit utsatt för yttre påverkningar och inte är giltig under ångerrätten så skickas varan tillbaka på bekostnad av kunden. Vid godkänd retur återbetalas 80 % av beloppet inom 30 dagar. 20 % tar vi ut i hanteringskostnad. Kunden står själv för returfrakt och den risk som uppstår när man skickar gods.

Bytesrätt
För bytesrätt gäller samma villkor som för ångerrätt. Vill du av olika skäl byta din vara så har du 14 dagar på dig att i oförändrat skick skicka tillbaka din vara. Du står själv för frakt och den risk som uppstår när du skickar gods. Ni får tillbaka 100 % av varuvärdet på din tidigare beställning. Frakt krediteras ej. Byter du till en dyrare vara kommer Ni att debiteras mellanskillnaden och byter ni till en billigare vara kommer ni krediteras.

Reklamation
Är varan skadad eller trasig gör du en reklamation inom skälig tid dock senast inom 14 dagar. Kunden skall då kontakta oss och invänta en reklamations/retursedel. Kunden stårsjälv för frakten men full återbetalning ges vid godkänd reklamation. Kunden har möjligheten att få likadan eller en liknande vara tillbaka utan extra kostnad eller helt häva sitt köp av den eller de produkter som genomgått godkända reklamationer. Eventuell betalning betalas då tillbaka inom loppet av 30 dagar.

Transportskada
Vid leverans är det viktigt att du som mottagare gör en övergripande inspektion av godset för att se om något blivit skadat under transport. Om så skulle ha skett är det viktigt att Ni upprättar en skadeanmälan direkt med speditören. Är godset skadat så ska Ni ändå ta emot den fullständiga sändningen inklusive den skadade artikeln. Kontakta sedan Stegproffsen så tar vi hand om ärendet.

Personuppgifter
Då du skickar en ansökan eller order till oss registreras dina personuppgifter i vårt system. I enlighet med Personuppgiftslagen, PUL måste du godkänna och ge ditt samtycke till att vi registrerar dina uppgifter vilket du gör i samband med att du skickar din ansökan/order. Du har rätt att få information och begära rättelse av felaktiga personuppgifter samt att få uppgifterna raderade. Vi kan komma att använda dina kontaktuppgifter i marknadsföringssyfte. Vi kommer aldrig att lämna ut dina personliga uppgifter till någon extern part.

Kontakt
Vi besvarar alla dina frågor via telefon 031- 761 00 70 eller e‐post info@stegproffsen.se. Väljer du e-post så svarar vår kundtjänst vanligtvis inom 60-120 minuter. Detta gäller endast om du skickat din fråga till oss en mån-fre mellan 08:00-16:00. Vi tar emot dina frågor per e-post 24 timmar om dygnet året runt men räkna med en lite längre svarstid än under angiven arbetstid. Telefontider kan variera men vår strävan är att alltid vara tillgängliga mellan 08:00-16:00.

Tvist
I största möjliga mån försöker vi alltid att lösa alla eventuella tvister direkt med kund. Går det inte att tillsammans hitta en lösning så skall ärendet skickas in till ARN. Vi följer alltid Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer vid eventuell tvist.  

Force Majure
Stegproffsen fritar sig från skyldigheten att fullfölja sin del av avtalet och från skyldighet att erlägga skadestånd om våra åtaganden inte alls eller endast till onormalt hög kostnad kan fullgöras på grund av orimligt hög fraktkostnad, krig, upplopp, blockad, eldsvåda, explosion, eller ingrepp av offentlig myndighet som vi heller inte kunnat förutse. Stegproffsen är inte ansvarig för skada som beror av lagbud, myndighets åtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott, lockout eller annan liknande omständighet. Förbehållet i fråga om strejk, blockad, bojkott och lockout gäller även om vi är föremål för eller själv vidtar sådan konfliktåtgärd.

Stegproffsen.se är Sveriges ledande e-butik inom försäljning av professionella stegar. Våra priser och leveransvillkor gör oss populära bland både företag och privatpersoner. Vi är auktoriserad återförsäljare av Wibe Ladders, Weland Stål, Skeppshultsstegen, Zarges, Scando & Dolle.